PENGERTIAN KOTAK EDGEWORTH

By On Wednesday, December 4th, 2013 Categories : Ekonomi

EDGEWORTH BOX / KOTAK EDGEWORTH adalah suatu peralatan konseptual untuk menganalisis kemungkinan hubungan dagang antara 2 individu atau negara, dengan memakai KURVA INDIFEREN (INDEFERENCE CURVES) . Konsepsi ini dibangun melalui peta indiferen individu (B) untuk dua barang (X dan Y) dan membalikkannya menghadap peta indiferens individu kedua (A) untuk barang yang sama. Pilihan individu A digambarkan oleh tiga kurva indiferen Aj, dan A3, yang menggambarkan tingkat kepuasan yang semakin tinggi apabila bergerak semakin jauh dari titik awal OA. Pilihan individu B digambarkan oleh tiga kurva indiferen Bj, B2 dan B3, yang menggambarkan tingkat kepuasan yang semakin tinggi apabila bergerak semakin jauh dari titik awal OB. Kedua pilihan konsumen terhadap kedua produk X dan Y digambarkan oleh kemiringan suatu kurva pada setiap titik yang menggambarkan TINGKAT MARJINAL SUBSTITUSI X DAN Y (MARGIN RATE OF SUBTITUTION OF X FOR Y).
Hanya apabila kurva indiferen individu A bersinggungan dengan kurva indiferens individual B (titik E, F dan G dalam Gambar 53), maka tingkat substitusi marjinal individu A untuk barang X terhadap Y, sama dengan tingkat subtitusi marjinal B dari barang X terhadap T sehingga penilaian relatif kedua produk sama. Dimulai dari sembarang titik, katakan titik Z, keduanya dapat memperoleh keuntungan dengan melakukan pertukaran atau perdagangan. Pada titik Z individu A mempunyai produk X yang banyak dan sedikit produk Y; sehingga dia menilai produk Y lebih tinggi dari produk X. Dia bersedia menukarkan produk X yang banyak (Xj X3) untuk mendapatkan produk Yyang sedikit (YJY2). Di pihak lain, pada titik Z individu B mempunyai produk Y yang banyak dan sedikit produk X; sehingga dia menilai produk X lebih tinggi dari produk Y, dia bersedia menukarkan produk Y yang banyak (YJY3) untuk mendapatkan produk X yang sedikit (XXg). Hal ini yang menyebabkan kurva B2 relatif curam pada titik Z.
Pemberian nilai relatif produk X dan Y ini menawarkan pertukaran yang saling menguntungkan. Jika individu A menawarkan sebagian dari produk X yang banyak dimilikinya dan dinilainya rendah untuk ditukarkan pada produk Y yang bagi A langka dan nilainya tinggi dia dapat mendapatkan keuntungan dari pertukaran. Dengan hal yang sama jika individu B menawarkan sebagian dari produk Y yang banyak dimiliki dan dinilainya rendah untuk ditukarkan pada produk X yang bagi B langka dan tinggi nilainya maka dia juga mendapat keuntungan dari pertukaran. Keduanya akan terus melakukan pertukaran produk X untuk produk Y (individu A) dan produk Y untuk produk X (individu B), sampai mereka mencapai titik seperti E atau F di mana kurva indiferen mempunyai slope atau kemiringan yang sama, sehingga tingkat substitusi marjinal mereka untuk kedua produk sama. Kurva kontrak atau kurva penawaran garis arah dari semua titik seperti E, F dan G, di mana kurva indiferens bersinggungan, dan jika individu A dan B memulai dengan kombinasi $ produk X dan Y di luar titik yang berada di sepanjang kurva kontrak maka mereka mempunyai insentif untuk mendistribusikan kembali produk X dan Y mereka melalui pertukaran. Apabila titik terletak di sepanjang kurva kontrak maka akan tergantung pada kekuatan tawar-menawar relatif dan keahlian. Jika individu A lebih kuat maka mereka dapat bertemu pada titik G, jauh dari titik awal OA dan menjadikan individu A pada kurva indiferen yang tinggi A3; sementara individu B berada pada kurva B] yang rendah dekat dengan titik awalnya OB. Di pihak lain, apabila B lebih kuat, mereka dapat bertemu pada titik E yang jauh dari titik asal OB dan menjadikan individu B pada kurva indiferens B3 yang tinggi; sementara individu A berada pada kurva indiferen Ax dekat dengan titik awalnya OA. Lihat JUGA PARETO OPTIMALITY, THEORY OF CONSUMER BEHAVIOUR, THEORY OF INTERNATIONAL TRADE.

PENGERTIAN KOTAK EDGEWORTH | ok-review | 4.5