PENGERTIAN GEREJA-GEREJA TIMUR

adsense-fallback

Semua Gereja di kawasan Timur Tengah, India, dan Rusia yang tidak bersatu dengan Paus di Roma. Gereja-gereja ini tergolong sebagai Gereja-gereja Timur Lama yang mulai sebagai gereja tersendiri sebelum abad ke-5, Gereja Nestorian atau Asirja di Irak; Gereja-gere’a Monofisit, termasuk Gereja Yakobit atau Gereja Sirig Barat di Gereja Siria dan Gereja Siria Timur di In(jja Selatan, termasuk Gereja Armenia serta Gereja Kondi Mesir dan Etiopia. Pada abad ke 11 Gereja Ortodoks, yang merupakan federasi beberapa Gereja Oto. kefal yang memisahkan diri dari Gereja Katolik, jUga disebut Gereja Timur.

adsense-fallback

Gereja-gereja Timur dapat juga merupakan Dekrit Konsili Vatikan II (Orientalium ecclesiarum) menge. nai ritus-ritus Timur di dalam Gereja Katolik yano meneguhkan hati umat Ritus Timur agar tetap setia pada tradisi lama mereka. Sebab, kekayaan rohani sangat berharga dan semua ritus sama kedudukannya Dekrit konsili ini meyakinkan mereka bah v ciri-ciri khas mereka akan dihormati, misalnya, hak para ba- trik untuk mengangkat anggota hierarki. Dekrit ini mendesak agar dibina ikatan yang lebih erat dengan Gereja-gereja Timur-yang belum bersatu dengan Gereja Katolik- hingga akhirnya dicapai persatuan semua umat Kristen.

var dd_offset_from_content = 40;var dd_top_offset_from_content = 0;var dd_override_start_anchor_id = "";var dd_override_top_offset = "";

adsense-fallback